torsdag 10 juli 2008

10 Juli

Finns det en så kallad Döden? Jag kan definitivt inte förklara varför jag har brjat tänka på det här, det kan ha med boken jag läser att göra, men när jag väl tänker på det så kan jag inte låta bli att tycka att det är intressant. Finns det en person/varelse/odefinierbar skepnad som man kan kalla för Döden? Eller är döden bara en händelse, ett moment i människans liv? Jag vill tro att det är mer, för jag vill inte vandra runt här i x antal år till bara för att tills slut få uppleva .. ingenting. Så jag har tänkt, länge och väl, på hur det skulle kunna vara, och jag kom fram till att det måste finnas någon/något som kan kalla sig för Döden, i stil med liemannen ungefär. Det skulle göra döden till en otroligt mycket häftigare upplevelse om det var så, eller? Jag har tänkt mig döden i tre "versioner", dock är alla fruktansvärt skruvade och för en del säkert helt orimliga, men för mig känns det absolut som ett alternativ.

Version 1.0 : Döden & pekfingret - Den brutalaste av de tre versionerna, helt klart. Tänk dig att du är mitt uppe i dödsögonblicket, och helt plötsligt får du syn på denne någon/något som vi kallar för Döden. Han kommer emot dig, och pekar okänsligt och obarmhärtigt rakt in i en värld full av okända platser och föremål, den värld dit du SKA, inga kompromisser, du ska dö här och nu, punkt slut, inget att snacka om. Den här versionen är antagligen den som främst används vid mord/avrättningar, du har helt enkelt inget val, för du ska dö.

Version 2.0 : Döden & hulahula-flickorna - En version som man kan skratta åt, samt en version som vänder sig till personer som lider utav en dödlig sjukdom. Låt oss tänka att du har en hemsk, obotlig sjukdom som kommer att ta livet av dig, och nu, just idag, är det meningen att du ska ryckas ifrån dina nära och kära. Döden gör entré i sällskap med tre eller fyra hulahula flickor, precis som de dansöserna som du sett i filmer, med blommor kring halsen och kokosnötter och hela köret. De ställer sig bredvid dig och dansar, en lugn, trygg dans, precis som för att vagga dig in i vetskapen om att det inte är någonting att vara rädd för, att allt kommer att gå bra och att allting kommer att bli bra. Sen är det över. Du praktiskt taget somnar in till takterna av Hawaii musik och i det sista andetaget du drar känner du lukten utav hav, frihet och kokosnötter.

Version 3.0 : Döden & telefonsamtalet - Den här versionen är den enda versionen där Döden faktiskt ger dig en chans. Du vill ta livet av dig, och antingen så proppar du i dig varenda tablett du kan komma åt eller så kanske du väljer att ligga i badkaret och släppa en elektrisk apparat rakt ner i vattnet eller så .. det finns många alternativ. Hur som helst, du vill bort, du vill dö och du gör det du bestämt dig för. Döden dyker upp med ett bekymrat mumlande och från ingenstans trollar han fram den modernaste mobiltelefonen du kan tänka dig, och trycker in ett fruktansvärt långt nummer. Efter många om och men är det slutligen någon som svarar i andra änden (Dödens boss, förmodligen). De pratar länge, flera minuter, och det de pratar om är huruvida du ska få dö eller inte. Så antingen dör du, eller så gör du det inte, och du får då skämmas inför dina nära och kära för vad du hade tänkt göra. Den hä versionen används dock inte bara vid självmordsförsök, utan också vid naturliga dödsfall.

Tre versioner. Ett liv. En död. Vilken version vill du helst vara med om?

/S*

1 kommentar:

Anonym sa...

jag ser att du är en trogen simsare :D