fredag 1 augusti 2008

The dark knight

När: 31 Juli
Var: Filmstaden Lund
Sällskap: Tor, Lukas, Axelex och Per

Jag måste säga att jag hade inte höga förväntningar på den här filmen, om jag ens hade några, då den första filmen fick mig att somna. Men jag blev glatt överraskad, faktiskt. Specialeffekter, skådespelare m.m, allting är som det ska vara, och till och med jag som knappast är något stort fan av actionrullar blev imponerad. Det som imponerar mest på mig är helt klart Heath Ledger i rollen som Jokern, och världen ska veta att den gick miste om en enorm talang då Heath dog i januari. Han prickar in Jokerns sjuka personlighet på ett sätt som får honom att kännas skrämmande verklig, och han lämnar ingen oberörd med sitt prat om hur han fick sina ärr i ansiktet. Andra skådespelare gör sitt job de med, jag är dock besviken på att Katie Holmes har bytts ut mot Maggie Gyllenhaal i rollen som Rachel Dawes, det förstör känslan av att Batman Begins och den här filmen hör ihop. Inget illa menat mot Maggie i sig, för hon är en grymt duktig skådis, men det är Katie Holmes också. Angående specialeffekternas trovärdighet är jag också glad över att det faktiskt finns en trovärdighet över huvuv taget. Ofta är specialeffekterna i actionfilmer (i de jag har sett åtminstone) hyfsat överdrivna och man skruvar lite på sig när man ser dem, just för att de är dåligt gjorda. Så är inte fallet i The Dark Knight, där specialeffekterna är snyggt gjorda, även om situationerna i sig kanske inte är realistiska, om man tänker logiskt, men med hjälp av de bra specialeffekterna har man kommit en bra bit på vägen att få det att verka realistiskt.

Filmen överraskar många gånger, och det hände flera gånger att jag tänkte "Nu är den snart slut..", men varje gång hände något oförutsägbart och filmen fortsatte en bra bit till. Filmens längd på två och en halv timme är inga problem, då filmen har ett flyt som får filmen att kännas bra och spännande hela tiden ut. Slutet är ett hata/älska slut, men med många fina, smarta och tänkvärda repliker, som gör att man i slutändan älskar slutet mer än man hatar det.

Kort sagt, en helt klart sevärd film, och man behöver inte ha sett Batman Begins för att kunna hänga med i den här filmen. Och än en gång, Heath Ledger var filmens stjärna.

/ S*

Inga kommentarer: